Skip to content Skip to footer

Road-02 ΤΟ ΔΟΚΙΜΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟ ΘΡΥΛΙΚΟ Isle of Man

 Tο δοκιμάζουμε στο θρυλικό Isle Of Man

Η τυπική ομίχλη της περιοχής μας υποδέχτηκε στο αεροδρόμιο της πρωτεύουσας Douglas του “Νησιού”, όπως αποκαλούν όλοι οι ασχολούμενοι με τους αγώνες μοτοσυκλέτας το Isle Of Man. Βρίσκεται στη θαλάσσια περιοχή ανάμεσα στο Μάντσεστερ και το Μπέλφαστ της Ιρλανδίας και με έκταση 574 τ.χλμ. είναι περίπου το 1/3 της Ρόδου, ενώ μένουν εκεί 84,000 κάτοικοι, που τις ημέρεςστις αρχές Ιουνίου που γίνεται ο περίφημος Αγώνας ΤΤ υποδέχο- νται αρκετές χιλιάδες θεατών

 Κείμενο Δημήτρης Διατσίδης | Φωτογραφίες METZELER

Οι άνθρωποι της Metzeler που μας υποδέχτηκαν μας καθησύχασαν, καθώς η πρόβλεψη δεν μιλού­σε για βροχή την επόμενη ημέρα που θα δοκιμάζα­με το νέο ROADTEC 02, το ελαστικό που όπως λέει η Γερμανική εταιρία (του Ομίλου Pirelli), είναι “δύο σε ένα”. Οι απογοητευμένοι δημοσιογράφοι του πρώτου γκρουπ της παγκόσμιας παρουσίασης μας είπαν ότι δεν είχαν καθόλου την ευκαιρία να το δοκιμάσουν σε στεγνή άσφαλτο, καθώς όλη την ημέρα έβρεχε ή είχε πυκνή ομί­χλη και μάλιστα πέρα από τη δοκιμή του ελαστικού, δεν είχαν τη δυνατότητα να απολαύσουν τη διαδρομή της “πί­στας” του ΙΟΜ που έχει μήκος 60,721 μ.

Πριν παρακολουθήσουμε την επίσημη παρουσίαση του Αγώνα ΤΤ του 2024 – που έγινε εκείνη την ημέρα – είχαμε την ευκαιρία να καταλάβουμε το πόσο σημαντι­κός είναι ο Αγώνας αυτός για την οικονομία του νησιού και μάλιστα στην κυβέρνηση του Isle Of Man υπάρχει ειδική θέση Υπουργού υπεύθυνου για το Motorsport και η κυρία Υπουργός μας πληροφόρησε με ικανοποί­ηση ότι είχε καταφέρει να κλείσει για την κυκλοφορία μεγάλο μέρος της κλασσικής διαδρομής, για τις ώρες που θα περνούσαμε από εκεί την επόμενη ημέρα.

Η παρουσίαση του ελαστικού είχε βέβαια το δικό της ενδιαφέρον, αφού το Metzeler ROADTEC 02 είναι “δύο ελαστικά σε ένα”, χάρη στην καινοτόμο πατενταρισμέ­νη τεχνολογία DYNATREAD™ που προσαρμόζει τη συ­μπεριφορά από Sport-Touring σε Supersport.

Έτσι το νέο ROADTEC 02, είναι ένας τέλειος συνδυα­σμός τεχνολογίας και βιωσιμότητας που ενσωματώνει τις πιο πρόσφατες τεχνολογικές καινοτομίες από τη μάρ­κα, επαναπροσδιορίζοντας το σημείο αναφοράς για την κατηγορία Sport-Touring.

Αυτό είναι το πρώτο ελαστικό που χρησιμοποιεί την DYNATREAD™, την κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσι­τεχνίας τεχνολογία προσαρμοστικού σχεδιασμού πέλμα­τος, που του επιτρέπει να προσαρμόζει τη συμπεριφορά του, από Sport-Touring έως Supersport, με βάση το στυλ οδήγησης του μοτοσυκλετιστή: για να δημιουργήσει μια σχεδόν νέα κατηγορία ελαστικών, το «Super-Sport- Touring».

Το ROADTEC 02 είναι κατασκευασμένο με περισσότερο από το 43% βιολογικών και ανακυκλωμένων υλικών. Η χρήση αυτού του τύπου υλικών προσφέρει επίσης εξαι­ρετικά αποτελέσματα από άποψη απόδοσης.

Αυτό το νέο ελαστικό απευθύνεται σε όσους χρησιμοποι­ούν Sport Touring, Naked, Crossover, Adventure αλλά και Supersport μοτοσυκλέτες και αναζητούν ένα ελαστικό με πιο σπορ εμφάνιση και απόδοση από αυτά ενός παραδο­σιακού Sport-Touring, χωρίς να εγκαταλείπουν τα πολλά χιλιόμετρα ζωής και την ασφάλεια ακόμα και σε βρεγμέ­νες επιφάνειες.

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ DYNATREAD™: Σχεδιασμός πέλματος που προσαρμόζεται

Η DYNATREAD™ δίνει την προσαρμοστικότητα του σχεδίου του πέλματος, που είναι ικανό να με­ταβάλλει τη συμπεριφορά του ελαστικού για να το προσαρμόζει σε διαφορετικά στυλ και συνθήκες οδήγησης. Με άλλα λόγια, σε ένα μόνο ελαστικό υπάρχει η δυνατότητα να συνδυάζονται διαφο­ρετικά στυλ οδήγησης, από Sport-Touring έως Supersport, και το ROADTEC 02 είναι το πρώτο ελαστικό που εκμεταλλεύεται αυτή την πρωτοπο­ριακή τεχνολογία.

Πως λειτουργεί: όταν ο αναβάτης έχει στυλ οδήγη­σης τουρισμού ή οδηγεί σε βρεγμένες συνθήκες, οι μακριές αυλακώσεις του σχεδίου του πέλματος ευνοούν την απαγωγή του νερού και τη σωστή κινητικότητα του πέλματος, βοηθώντας στη γρή­γορη προθέρμανση, άνεση και κράτημα που εκ­φράζει τις ιδιότητες και τη χαρακτηριστική συμπε­ριφορά ενός ελαστικού Sport-Touring. Ωστόσο, όταν χρησιμοποιείται πιο σπορ στυλ οδήγησης, συνήθως σε στεγνές συνθήκες, με μεγαλύτερες μεταφορές φορτίου και πλευρικές ωθήσεις που δημιουργούνται από υψηλότερες γωνίες κλίσης, δημιουργείται σημαντική πίεση στα ελαστικά προ­καλώντας το κλείσιμο μέρους των αυλακώσεων, αυξάνοντας έτσι τη συμπαγή και σταθερή ζώνη του πέλματος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μεγαλύ­τερη υποστήριξη και πιο άμεση πληροφορία για τον αναβάτη για να αξι­οποιήσει στο έπακρο τις ιδιότητες της πρόσφυ­σης, βελτιώνοντας την ακρίβεια οδήγησης και τροποποιώντας τη συ­μπεριφορά του ελαστι­κού, ώστε να πλησιάσει αυτή ενός supersport.

Τα μπροστινά και τα πίσω ελαστικά έχουν σχεδιαστεί με το ίδιο σχέδιο πέλματος για να εγγυώνται την ίδια προσαρμοστική συμπε­ριφορά και στους δύο άξονες, καθώς και να βελτιώνουν την ακου­στική άνεση με λιγότερο θόρυβο

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝA ΜΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ 43% ΒΙΟ-BASED ΚΑΙ ΑΝΑΚΥΚΛΩΜΕΝA ΥΛΙΚA

Χάρη σε πολυετείς μελέτες και έρευνες για νέα υλικά και μια προσεκτική επιλογή των προμηθευτών του, με το ROADTEC 02 κατέστη δυνατή η δημιουργία ενός ελαστι­κού με περισσότερο από 43% βιολογικών και ανακυκλω­μένων υλικών, ένας ισχυρισμός που πιστοποιείται από την Bureau Veritas, που είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στην επαλήθευση της συμμόρφωσης και της πιστοποίησης σε ποιότητα, περιβάλλον, υγεία, ασφάλεια, και κοινωνική ευθύνη (σύμφωνα με το πρότυπο ISO14021). Τα βιολο­γικά και ανακυκλωμένα υλικά που επιλέχθηκαν για την παραγωγή του ROADTEC 02 επιλέχθηκαν επίσης για τη συμβολή που μπορούν να έχουν στην απόδοση του ελα­στικού.

ΠΩΣ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ ΟΛΑ ΑΥΤΑ;

Το επόμενο πρωί ο καιρός στο Νησί μας έκανε τη χάρη! Ένας λαμπρός ήλιος μας καλημέρισε και καθώς το δικό μας γκρουπ θα ακολουθούσε το πρωί την αγωνιστική διαδρομή του ΙΟΜ, φορέσαμε τη δερμάτινη στολή με τα προστατευτικά και τις γλίστρες στα γόνατα. Ο επι­κεφαλής κριτής, ο περίφημος Richard “Milky” Quale – που έχει κερδίσει και το ΤΤ και το Manx GP – μας επέ­στησε την προσοχή στο γεγονός ότι αρκετά σημεία της διαδρομής θα ήταν ακόμη βρεγμένα, καθώς η βροχή της προηγούμενης ημέρας δεν ήταν εύκολο να ξεπεραστεί, με θερμοκρασία γύρω στους 10°. Ειδικά παρά το ότι ο ίδιος οδηγούσε εντυπωσιακά μια Honda CBR1000RR-R ήταν ιδιαίτερα προσεκτικός όταν περάσαμε από στη στροφή Ballaspur όπου το 2003 είχε μια τρομακτική πτώ­ση, στη διάρκεια του Αγώνα, που έχει κάνει πολλούς να τη λένε “στροφη Μίλκι”.

Ξεκινήσαμε από την αρχή της διαδρομής στο Douglas, αρχικά μέσα στην καθημερινή κίνηση, φυσικά στην αρι­στερή πλευρά του δρόμου – που για του Βρετανούς είναι η “right side of the road”! O Milky έδινε το ρυθμό, καθώς πέρα από τις κατοικημένες περιοχές, στα υπόλοιπα σημεία της “Sneafel Mountain Course” (όπως λέγεται η διαδρομή της “πίστας”), δεν υπάρ­χει όριο ταχύτητας. Είχαμε επιλέξει την Suzuki GSX-8R, μια δικύλινδρη μοτοσυκλέτα 776 κ.εκ., με απόδοση 83 ίππων, καθώς οι δημοσιογράφοι δεν είχαμε πρόσβαση στις δυνατές CBR1000RR-R που είχαν μόνο οι κριτές και συνοδοί μας στη διαδρομή, αλλά η ροπή της ήταν μια χαρά για να δοκιμάσουμε το ROADTEC 02.

Στο δυτικό κομμάτι της διαδρομής η άσφαλτος ήταν στεγνή στα περισσότερα κομμάτια και το λάστιχο δούλευε άψογα σε ρυθμό sport-touring.

Περνώντας δίπλα από τις ταμπέλες που δείχνουν στους αγωνιζό­μενους ποια από τις 260+ στροφές έρχεται, σε πιάνει ένα δέος, αλλά συγκεντρώνεσαι στην αξιολόγηση του νέου Metzeler και προσέχεις να μην κάνεις το λάθος και μπεις στο αντίθετο ρεύμα.

Η σταθερότητα στις ανοικτές στροφές με πολλά χλμ/ώρα είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο και όλα κύλισαν ομαλά μέχρι το βόρειο κομμάτι της διαδρομής στο Ramsey. Εκεί ο “Milky” μας είχε την έκπληξη: ο δρόμος έκλεισε για την υπόλοιπη κίνηση και η αστυ­νομία άφησε μόνο τους δημοσιογράφους και τους ανθρώπους της Metzeler να περάσουν. Θα είχαμε στη διάθεσή μας ένα μεγά­λο κομμάτι της διαδρομής, μέχρι το Douglas, όπου θα μπορού­σαμε να οδηγήσουμε χρησιμοποιώντας όλο το δρόμο και χωρίς το φόβο να έρχεται κάποιο όχημα από την αντίθετη πλευρά. Η κανονική αίσθηση του ΤΤ!

Η πίεση στα αυλάκια του ROADTEC 02 άρχισε να εφαρμόζε­ται και αυτά κλείνοντας έκαναν το λάστιχο να συμπεριφέρεται με πιο σπορ διάθεση, καθώς το πέλμα που ακουμπούσε στην άσφαλτο ήταν πολύ περισσότερο. Από 12%, τώρα τα αυλάκια μειωνόταν στο 6% και το λάστιχο γίνεται με μηχανικό τρόπο πιο σλικ. Μια πολύ έξυπνη πατέντα λοιπόν η DYNATREAD™ που δίνει εκείνη την πιο σπορ αίσθηση που θέλεις από τα σημεία επαφής σου με την άσφαλτο που τώρα είναι μεγαλύτερα. Πηγαίναμε με 200 χλμ/ώρα στη διαδρομή που περνά δίπλα από μάντρες και χασίματα, ενώ στις ανοικτές στροφές κλείναμε το γκάζι, καθώς ο φόβος του αγνώστου της διαδρομής είναι κάτι ζωτικό σε τέ­τοιες καταστάσεις. Σε πιο κλειστές στροφές η ταχύτητα έπεφτε στα 80 χλμ/ώρα και μάλιστα στις στροφές που είχαν επιλέξει οι φωτογράφοι της οργάνωσης είμασταν με αρκετά λιγότερα και με μικρή κλίση, καθώς και στις δύο περιπτώσεις η άσφαλτος εκεί ήταν βρεγμένη ή είχε πολύ μεγάλα κομμάτια με υγρασία.

Εκεί μπορείς να καταλάβεις το ατρόμητο σθένος των αγωνιζο­μένων που κάνουν μέση ωριαία ταχύτητα πάνω από 219 χλμ/ ώρα στη μεγάλη κατηγορία, περνώντας από τα ίδια σημεία στις ευθείες με πάνω από 100 χλμ/ώρα από ότι εμείς.

Το Victory Cafe ήταν το σημείο στά­σης της δοκιμής μας, όπου άλλαξα και πήρα την Kawasaki ZX-6R των 129 ίππων, για να διαπιστώσω ακό­μη καλύτερα με την πίεση σε σημεία που η άσφαλτος ήταν στεγνή, ότι τελικά η τεχνολογία της μεταμόρφω­σης του ελαστικού σε πιο σλικ δου­λεύει καλά. Εντωμεταξύ τα σύννεφα είχαν πάρει τη θέση του πρωινού ήλιου και πλησιάζοντας το κεντρικό σταντ του Αγώνα στο Douglas βρή­καμε αρκετά σημεία με υγρασία, όπου το λάστιχο με ανοικτά πια τα αυλάκια στο 12%, δούλευε σωστά.

Μετά την κλασσική φωτογράφιση στο σημείο εκκίνησης – τερματισμού του ΤΤ, ήρθε η ώρα να οδηγήσου­με το απόγευμα στο νότιο τμήμα του νησιού, στους κανονικούς δρό­μους, που βέβαια είχαν το ίδιο καλή άσφαλτο στα περισσότερα σημεία, με αυτή της διαδρομής του Αγώνα, αλλά και σε κάποια σημεία βρήκαμε πολλά σαμαράκια και ανωμαλίες που μας θύμισαν Ελληνικούς δρόμους.

Με ταξιδιωτική στολή αυτή τη φορά, οδηγήσαμε τις νέες Yamaha XSR900 και Tracer 9, αλλά και την BMW XR1000, μάλιστα αντιμετωπίζοντας τον κλασσικό καιρό του Isle Of Man που λίγη ώρα μετά το ξεκίνημά μας με ήλιο, έφερε βροχή. Δοκιμάσαμε λοιπόν το νέο ROADTEC 02 και στο βρεγμένο, για να δούμε ότι το “π” κάνει εξαιρετικά τη δουλειά του και διώχνει το νερό με τα αυλάκια του, προσφέροντας το κράτημα που θέλεις και στις δύσκο­λες συνθήκες. Μάλιστα στα σημεία της φωτογράφη­σης στο νοτιότερο τμήμα κάτω από το Port Erin, μετά μια αναμονή που το λάστιχο κρύωσε, είχαμε την ευ­καιρία να διαπιστώσουμε ότι πολύ γρήγορα μετά από μόλις 1-2 χιλιόμετρα, ζεστάθηκε και πρόσφερε την αίσθηση που θέλεις, η οποία στο βρεγμένο είναι ακόμη πιο σημαντική για να κάνει την οδήγηση ασφαλή.

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΕΛΜΑΤΟΣ, BI-COMPOUND πίσω και FULL-SILICA μπροστά

Το σχέδιο πέλματος του νέου ROADTEC 02 εμπνέεται από αυτό του ελαστικού SPORTEC M9 RR για να επιτύχει σπορ απόδοση και να διατηρήσει την αίσθηση της οικογένειας METZELER, η οποία αντλεί έμπνευση από το Ελληνικό γράμμα “π”, ένα συστα­τικό στοιχείο της συμπεριφοράς του ελαστικού, παρέχοντας τη σωστή ευελιξία ελαστικών και αποτελεσματική απαγωγή νερού. Οι άνθρωποι της Metzeler μας είπαν ότι δεν έχει βρεθεί κάποιος άλλος σχεδιασμός που να απο­δίδει καλύτερα, οπότε θεωρούν απόλυτα φυσιολογικό να το δια­τηρούν.

Το σχέδιο πέλματος του νέου ROADTEC 02, σε σύγκριση με τον προκάτοχό του ROADTEC 01 SE, αυξάνει την αναλογία πλήρους/ μειωμένου φορτίου, στεγνές/ υγρές συνθήκες, αυξάνοντας έτσι το εμβαδό επαφής στο πέλμα. Επιπλέον από 12% που είναι στην κανονική οδήγηση, μειώνεται σε 6% στην πιο σπορ οδήγηση (με την DYNATREAD™), καθιστώντας το πιο ομοιόμορφο καθώς ποικίλλει η γωνία κλίσης, ώστε να εξασφαλί­ζεται μια πιο ομαλή και πιο ακριβής οδήγηση. Επιπλέον, μια μικρότερη παρουσία αυλακώσεων οδηγεί σε λιγότερες διακοπές στην επαφή του πέλματος, προς όφελος της ακου­στικής άνεσης, αλλά κατά τη γνώμη μας η μικρότερη αναλογία επιτυγ­χάνεται στην πιο σπορ οδήγηση, οπότε εκεί ήδη η ακουστική άνεση περνάει σε δεύτερο επίπεδο σημα­σίας.

Το ROADTEC 02 βελτιώνει περαι­τέρω την ήδη εξαιρετική απόδοση του προκατόχου του στο βρεγμένο, χάρη στη χρήση νέας γόμας πλή­ρους πυριτίου για τα μπροστινά ελαστικά και για τους ώμους των πίσω ελαστικών για τη βελτιστοποί­ηση της χημικής πρόσφυσης, ιδιαί­τερα σε βρεγμένο οδόστρωμα. Το κεντρικό τμήμα και η βάση των πί­σω ελαστικών έχουν υψηλή περιε­κτικότητα σε πυρίτιο (>80%) για την καλύτερη ισορροπία πρόσφυσης με θερμική σταθερότητα.

Τα πίσω ελαστικά είναι διπλής σύν­θεσης γόμας με το κεντρικό τμήμα να εκτείνεται περίπου στο 20% του πλάτους του ελαστικού, ενώ το υπόλοιπο 80% κατανέμεται εξίσου μεταξύ των δύο ώμων. Η χρήση διαφορετικών πλαστικοποιητικών ρητινών διαφοροποιεί την ακαμ­ψία στις δύο γόμες πίσω, ενώ προ­σφέρει σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες, κράτημα υπό κλίση και ασφάλεια στο βρεγμένο.

ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ

Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι το Metzeler ROADTEC 02 κάνει αυτά που υπό­σχεται με την έξυπνη τεχνολογία του, την DYNATREAD™ και πραγματικά είναι ένα λά­στιχο “δύο σε ένα”. Αν κάποιος αναζητά πολλά τουριστικά χιλιόμετρα, με κράτημα και άνεση και ικανότητα στη βροχή έχει μια καλή επιλο­γή, αν παράλληλα θέλει κάποιες στιγμές να “παίξει” στις στροφές – ειδικά όταν δεν θα έχει το βάρος των πραγμάτων και του συνεπιβά­τη – μπορεί να το κάνει σε ένα καλό επίπεδο που θα του δώσει την supersport αίσθηση. Δύσκολο να βρεις έναν τόσο καλό συνδυασμό σε ένα λάστιχο, αλλά η Metzeler έκανε πρώτη την έξυπνη αυτή κίνηση και δημιουργεί τη νέα κατηγορία «Super-Sport-Touring», που φαντα­ζόμαστε θα θελήσουν να ακολουθήσουν και άλλοι στο μέλλον.

Leave a comment

Call Now Button